Recensie: De stormwachter 1 De kaarsenmaker van Arranmore Van Catherine Doyle

Kennen jullie uitgeverij Fantoom.nl al? Deze uitgever heeft echt ontzettend leuke kinder en jeugdboeken. Ik leerde deze uitgeverij eigenlijk kennen door 2 instagrammers Jenniferleest en Heavenleighbooks. Deze dames volg ik nu iets meer als een jaar en vind ik echt tegek! Ze zijn super lief  en plaatsen super leuke content. Daar zag ik dus de boeken van Fantoom.nl.

Nu mocht ik een super leuk boek lezen van Fantoom.nl namelijk de Stormwachter 1 De kaarsenmaker van Arranmore van Catherine Doyle. Ik kan nu al vast verklappen dat het een super leuk modern sprookjesachtig verhaal is.

Een Magisch verhaal over hoop en moed.

Titel: De Stormwachter 1 De kaarsenmaker van Arranmore Auteur: Catherine Doyle Uitgever: Fantoom.nl Cijfer: 9,5

Waar gaat het boek over:

Eens per generatie kiest het eiland Arranmore een nieuwe Stormwachter om de magische krachten van het eiland in toom te houden en te beschermen tegen indringers. Binnenkort zal Fionns opa, een mysterieuze, zonderlinge oude man, zijn taken neerleggen. Hij is al veel te lang op zijn post gebleven; het is tijd voor een nieuwe Stormwachter…
Als Fionn met zijn zus naar het eiland gaat, komt het onder zijn voeten tot leven… Diep onder de grond heeft er iemand op hem gewacht. Terwijl de strijd om het Wachterschap op het eiland losbarst, ontwaakt er een duistere vorm van magie die een oeroude oorlog nieuw leven wil inblazen.

Wat ik vind van het boek:

Fionn heeft gelijk vanaf het aller eerste moment een stukje van mijn hart gestolen. Al vanaf het moment dat die met zijn zus op de boot staat op weg naar Arranmore omdat hun moeder niet goed voor ze kan zorgen. Fionn is een super lief manneke dat zich nog van geen kwaad bewust is. In tegenstelling tot zijn zus Tara weet Fionn nog helemaal niks van het eiland en dat probeert hij in het begin uit te vinden. Doordat het boek in het perspectief van Fionn is geschreven kun je heel erg goed meedenken en meevoelen met Fionn.

De kaarsen die de opa van Fionn maakt spelen natuurlijk ook een hele grote rol in het verhaal. Deze kaarsen hebben allemaal iets bijzonders en magisch waarom dat moet je maar in het boek lezen. De band die Fionn met zijn opa heeft is heel bijzonder. Zijn Opa voelt aan dat het tijd word om zijn taak als stormwachter neer te leggen en heeft het vermoeden dat zijn kleinzoon de grote opvolger is. Want vanaf het aller eerste moment dat Fionn voet zette op het eiland gedraagt het eiland zich anders dan anders.

De band die Fionn met zijn zus heeft is nogal wisselend aan de ene kant is het een super vervelende puber en aan de andere kant is het toch zijn zus? Zullen de twee in het boek nader tot elkaar komen?

Voor mij is het verhaal van de stormwachter een verhaal over liefde voor je familie en een eiland, Moed maar vooral ook hoop. Hoop dat de mensen op het eiland er in donkere tijden voor kunnen zorgen dat het eiland niet te onder gaat. Het boek is op zo’n goede manier geschreven dat je wel verder moet lezen. Elke keer denk ik ooooh dus zo zit het verhaal in elkaar en dan gebeurt er weer wat dat ik denk oh nee toch niet snel verder lezen. Daarom krijgt dit boek van mij een dikke 9,5 want het is echt het ideale jeugdboek. Ik hoop dat er snel een vervolg op komt.

Liefs, Melanie

12 thoughts on “Recensie: De stormwachter 1 De kaarsenmaker van Arranmore Van Catherine Doyle

1. Super leuk om te lezen, dat het boek zo een hoog cijfer krijgt van jou, onze oudste is echt toe aan jeugd boeken te gaan lezen en ik zal hier eens voor kijken. Leuk dat je geïnspireerd bent door de Instagram post van anderen.