Recensie: Dansen tot de zon komt van Marieke Frankema

Vandaag is het mijn beurt in de blogtour van Dansen tot de zon komt van Marieke Frankema! Ik vind blogtours echt zo leuk want dan kan ik ook lezen wat mijn collega bloggers van hetzelfde boek vinden. Onder aan deze blog plaats ik de banner voor jullie met alle andere blogs die mee hebben gedaan aan deze blogtour zodat jullie ook de andere blogs kunnen gaan lezen. Wat misschien nog wel leuker is over 2 dagen kom ik terug met een super leuk interview met Marieke Frankema.

Muziek, Dans en liefde zorgen voor een magisch verhaal.

Titel: Dansen tot de zon komt Auteur: Marieke Frankema Uitgever: Nimisa Publishing House Cijfer: 8,5

Waar het boek over gaat:

Machteld wordt gevraagd om dansles te gaan geven aan de twee kinderen van de Heer, de tweeling Albaric en Vallerie Telfour. Zij staan op het punt om te debuteren in de hogere kringen. Door een dreigende uitbraak van Toverij, een allesverwoestende Magische macht, Moeten zij het doen met de lessen van dit ‘dorpsmeisje.

Al snel blijkt dat Machteld haar vak verstaat – onder haar bezielende leiding beheersen Vallerie en Albaric al snel de basis van het dansen. Minachting veranderd in respect, en respect groeit uit tot genegenheid. Terwijl Toverij door de buurlanden raast en steeds dichterbij komt, Worden Machteld en Vallerie verliefd op elkaar. Een relatie tussen de twee meisjes is echter absoluut uitgesloten en Machteld moet terug naar huis.

Dan neemt Vallerie drastische maatregelen om Machteld bij zich te houden. Zo drastich, dat er doden zullen vallen.

Wat ik van het boek vindt:

Met dansen tot de zon komt heeft Marieke Frankema een magisch verhaal neergezet over Muziek, Dans en Liefde. De cover van het boek is al enorm mooi en sprekend en past ontzettend goed bij het verhaal. Machteld is de dochter van een molenaar en helemaal gek op dansen. Ze is er dan ook ontzettend goed in en weet iedereen met haar dans te betoveren. Als ze naar het kasteel word geroepen om Albaric en Vallerie dansles te gaan geven is het nog een beetje een onzeker en stil meisje. Tijdens de dansles voelt ze regelmatig een vonkje bij Vallerie waar ze in het begin niks van snapt.

Terwijl Vallerie en Machteld steeds meer naar elkaar toe groeien zitten Thomas een van de muziekkanten en Albric ook achter Vallerie aan. Niet alleen haar dans is magisch maar ook haar voorkomen doet de mannen harten een stukje harder kloppen. De band waar Thomas deel van uit maakt en het personeel in het kasteel hebben ook een redelijk grote rol in het verhaal en vooral het samenspel tussen Machteld en de bedienden vond ik erg mooi om te zien.

Wat ik wel jammer vind is dat we zo weinig over Albric te weten komen naar hem ben ik nog steeds erg nieuwsgierig maar wie weet komt er ooit nog een boek om zijn leven te belichten je weet het nooit. Ook vond ik het middenstuk misschien iets te langdradig waardoor ik me eigen echt even moest pushen om door te lezen. Maar dan komt het stuk waar Vallerie actie onderneemt en vanaf dat stuk heb ik hem in een ruk uitgelezen.

Het einde van het boek tja daar kunnen we maar beter niet over beginnen zo mooi en ontroerend en wat een plot twist. Tja veel meer kan ik er helaas niet over vertellen want ik wil niet teveel verklappen.

Al met al krijgt het boek daarom geen 9 of 10 maar wel een dikke 8,5 een prachtig cijfer!

2 thoughts on “Recensie: Dansen tot de zon komt van Marieke Frankema